Vilppulan kirkko

Kesäinen kuva Vilppulan kirkosta. Otettu kosken puolelta.

Riihikankaantie 14, 35700 Vilppula

Kirkon maalipinnat ovat nyt kirkkaat

Kirkon korjaus- ja maalaustyön valmistumisen juhlamessua vietetään sunnuntaina 14.1.2024. Kirkon ulkopuolen maalipinnat ovat väriltään samat kuin ennen, mutta sävyltään nyt kauniin kirkkaat!

Kirkon ulkopintojen korjaus- ja maalaustyöurakka käynnistyi 15.5.2023. Alkuperäisen urakan osalta pidettiin loppu-/vastaanottotarkastus 5.12.2023. Urakoitsijana toimi Rappaustekniikka Laurell Oy Tampereelta. Suunnittelusta vastasi A-Insinöörit Oy.

Perustyö, minkä seurakunta tilasi, on valmis. Matkan varrella ilmestyneet lisätyöt ovat vielä hieman kesken ja koska talvi ja kylmä yllättivät, pieniä maalauspaikkauksia sekä kivirappujen saumaukset ja rännityöt jäivät kevääseen. Lisätöiden jälkitarkastus suoritetaan 12.6.2024.

Kirkko on käytettävissä jumalanpalveluksiin, toimituksiin ym. toimintaan nyt normaalisti.

Kirkon historiaa

Arkkitehti Georg Schrenckin suunnitteleman Vilppulan kirkon rakennustyöt aloitettiin v. 1891 ja se valmistui v. 1900. Porvoon hiippakunnan piispa Herman Rågberg vihki sen 14.9.1900.

Vilppulan kirkon alttaritaulun ”Kristus vuoritiellä” on maalannut Pekka Halonen.

Vuonna 1914 kirkkoon hankittiin 15-äänikertaiset urut Kangasalan urkutehtaalta. Nykyiset, 21-äänikertaiset urut, on hankittu v. 1981 Urkurakentamo Tuomelta.

Vilppulan kirkko on Mänttä-Vilppulan seurakunnan pääkirkko.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

Messu

Pyhäpäivän aihe: Jumalan kansan koti-ikävä

Päivän antifonin alusta (Ps. 66:1) saatu nimitys jubilate (= riemuitkaa) muistuttaa pääsiäisajan luonteesta. Seurakunta juhlii iloiten Herran ylösnousemusta ja voittoa kuolemasta ja suuntaa katseensa uuteen elämään taivaassa, minne Jeesus on mennyt valmistamaan omilleen sijaa. Kristityt odottavat "ikävöiden sitä kaupunkia, joka tulee" (Hepr. 13:14). Jeesuksen ylösnousemus on jo nyt tehnyt heidät uusiksi luomuksiksi. Kun Kristus palaa takaisin, heistä tulee hänen kirkastetun ruumiinsa kaltaisia.
to 2.5. klo 19.00

Sellokonsertti

Matleena Tepponen, sello
Jaakko Antola, piano
Vapaa pääsy!

Messu

Pyhäpäivän aihe: Sydämen puhetta Jumalan kanssa

Rogate (= anokaa, rukoilkaa) poikkeaa muiden pääsiäisen jälkeisten sunnuntaiden latinalaisista nimityksistä sikäli, ettei sitä ole saatu päivän antifonista vaan rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. 400-luvun lopulta lähtien kirkolliset rukouskulkueet sijoittuivat rukoussunnuntain ja helatorstain välisiin arkipäiviin, mistä johtuu niiden myöhempi nimi käyntipäivät (ruotsin gångdagar).

Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana.
to 9.5. klo 10.00 -12.00

Helatorstain messu

Pyhäpäivän aihe: Korotettu Herra

Helatorstain eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivän aihe ja ajankohta, 40 päivää pääsiäisestä, on saatu Apostolien teoista (Ap. t. 1:6-14).

Kristus korotettiin taivaisiin. Hän on astunut taivaalliselle valtaistuimelle ja istuu nyt Jumalan oikealla puolella. Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta. Me emme voi saada yhteyttä Kristukseen inhimillisten aistiemme välityksellä, mutta silti hän on Pyhän Henkensä kautta sanassa ja sakramenteissa läsnä seurakuntansa keskellä. Hänen seuraajiensa tehtävä on viedä sanoma korotetusta Herrasta koko maailmaan.

Helluntaipäivän ja Kaatuneitten muistopäivän messu

Jumalanpalveluksen päätteeksi seppeleiden lasku Vilppulan hautausmaan sankarivainajien muistomerkille ja Karjalaan jääneiden muistomerkille sekä seppelepartion lähettäminen Mäntän hautausmaalle.

Pyhäpäivän aihe: Pyhän Hengen vuodattaminen

Helluntain raamatuntekstit puhuvat Pyhästä Hengestä lupauksena ja lahjana. Hänet on lähetetty meille puolustajaksi, auttajaksi ja lohduttajaksi. Tässä Hengessä Kristus on kirkossaan jatkuvasti läsnä. Pyhä Henki liittää maailman kaikki kristityt Kristuksen kirkkoon, yhteen Herraan ja yhteen uskoon. Näin helluntain sanoma merkitsee vastakohtaa sille hajaannukselle, mikä on kuvattu kertomuksessa Babylonin tornista.

Messu 2. sunnuntai helluntaista

Sunnuntain sisältönä ovat katoamattomat taivaalliset aarteet ja toisaalta katoavat ja petolliset maalliset rikkaudet. Rikkauksien tavoittelu johtaa itsekkyydestä kasvaviin tekoihin, Jumalan rakkaus johtaa hänen tahtonsa mukaiseen palvelevaan elämään. Siinä Kristus on esimerkkimme. Hän oli rikas mutta tuli köyhäksi tehdäkseen meidät rikkaiksi.

Messu Vilppulan kirkossa

Päivän teema: Kadonnut ja jälleen löytynyt
Jumala on armollinen Isä. Hän etsii eksyneitä, kutsuu syntisiä ja antaa synnit anteeksi. Taivaassa iloitaan jokaisesta kadonneesta, joka on löytynyt.

Messu Vilppulan kirkossa