Tiedote toiminnasta 26.11.2020

Tautitilanne on nyt vaarallinen!

Koko maassa korona tautitilanne on kehittymässä huonompaan suuntaan. Mänttä-Vilppula ei ole tästä mitenkään poikkeavaa aluetta. Nyt on syytä tehdä ryhtiliike. Jokaisen meidän, niin työntekijöiden kuin myös seurakuntalaisten, on hyvä tarkastella omaa toimintaansa niin, että voimme suojata sekä itsemme että lähimmäisemme. Nyt on aika kantaa vastuuta omalta osaltamme Suomen tilanteesta, ettemme joutuisi valmiuslakien käyttöönottoon, ja rukoilla Jumalalta viisautta toimia oikein.

Seurakunta järjestää toimintaa edelleen, mutta kehotan jokaista osallistujaa ja järjestäjää itse harkitsemaan tarkasti, että toiminta on kaikille turvallista ja on turvallista osallistua. Maskien käyttö on suositeltavaa kaikessa seurakunnan toiminnassa, turvaetäisyyksien tulee toteutua ja se tulee huomioida, että jokainen tulee vain terveenä paikalle. Kirkot ovat kokonsa puolesta mahdollisia paikkoja kokoontua, kunhan siellä noudatetaan turvallisuusohjeita. Messut toimitamme vielä normaalisti, suurta huolellisuutta noudattaen. Etätyösuositus on voimassa seurakunnan työntekijöille sen mukaan, kun se on mahdollista.

Yksityistilaisuuksiin ja pienryhmiin suositellaan n. 10 hengen määrää. Kirkollisten toimitusten tulee tapahtua kirkoissa. Siunaukset voisivat tapahtua hautausmaalla, ulkona, mahdollisuuksien mukaan. Jos olet vieraillut normaalin elinympäristösi ulkopuolella, tulee sinun reagoida nopeasti pieniinkin taudin oireisiin, hakeutua testiin ja harkita osallistumista mihinkään ryhmätoimintaa, kunnes on varma, ettet ole taudin kantaja.

Virren 525:1 sanoin on hyvä pysähtyä Jumalan suuruuden eteen:
Suurempi kuin sydämeni
Jumalan on rakkaus.
Suurempi kuin oma tahto
Kutsujan on laupeus.
Suurempi kuin oma into,
ehdottomuus mieleni
– uskollisuus Jumalamme
kaikkea on suurempi.

Tämä tiedote on voimassa vuoden 2020 loppuun tai kunnes tilanne muuttuu ratkaisevasti.

Siunattua adventtiaikaa ja voimia toivottaen

Saila Munukka
vs. kirkkoherra