Mäntän kirkko

Mäntän kirkon kuva. Otettu pääoven puolelta.

Länsitorikatu 2, 35800 Mänttä

Kirkko on avoinna sopimuksen mukaan. Yhteydenotot kirkkoherranvirastoon mantta-vilppula.seurakunta@evl.fi tai p. 040 8049580.

Mäntän kirkkoon mahtuu 450 henkilöä.

Mäntän kirkko on varattavissa tilaisuuksiin kirkkoherranviraston kautta.

Arkkitehti W.G. Palmqvistin suunnittelema Mäntän kirkko valmistui 1928. Porvoon hiippakunnan piispa Jaakko Gummerrus vihki sen 15.9.1928.

Alttaritaulun on maalannut Alvar Cawén. Sen aiheena on Maria Jeesus-lapsi sylissään lampaiden ympäröimänä. Cawénin töitä ovat myös alttaritaulun molemmin puolin olevat lasimaalaukset. Urkuparven lasimaalaus on  taiteilija Eric Ehrströmin suunnittelema.

Mäntän kirkon helmiä alttaritaulun ohella ovat saarijärveläisen kuvanveistäjä Hannes Autereen puuveistostokset, joita on kaikkiaan 35.

Ensimmäiset urut valmisti ranskalainen Cavaillé-Coll-Convers. Nykyiset, 30-äänikertaiset urut, on hankittu v. 2003 ja ne rakensi J. L. van den Heuvel-Orgelbouw.

Vaivaisukko on Hannes Autereen tekemä v. 1930.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka

Messu

Messun jälkeen kirkkokahvit Mäntän seurakuntatalolla.

Pyhäpäivän aihe: Taivaan kansalaisena maailmassa

Kehotus cantate (= laulakaa) sekä sen pohjana oleva psalmi 98 kytkevät tämän pyhän vahvasti pääsiäisajan "iloisten" sunnuntaiden ketjuun. Seurakunta kulkee Voittajan jäljissä totuudessa ja rakkaudessa kohti täydellistä iloa taivaassa. Pyhän Hengen johtamina kristityt saavat jo nyt elää taivaan kansalaisina maailmassa.

Pyhäpäivän aihe: Pyhän Hengen odotus

Sunnuntain latinalainen nimi exaudi (= kuule, Herra) on päivän antifonin alusta (Ps. 27:7). Seurakunta odottaa rukoillen Pyhän Hengen lahjaa.

Ennen taivaaseenastumistaan Kristus lupasi omilleen Pyhän Hengen ja kehotti heitä odottamaan tämän lupauksen täyttymistä. Kristuksen lupaama Pyhä Henki luo yhteyden taivaaseen astuneen Herran ja opetuslasten (seurakunnan) välille, karkottaa pelon ja tekee kristityt osallisiksi Kristuksesta ja hänen lahjoittamastaan pelastuksesta. Pyhä Henki vakuuttaa kristityille, että he ovat Jumalan lapsia ja saavat Jeesuksen tavoin kutsua Jumalaa nimellä Abba, Isä.
su 26.5. klo 10.00 -12.00

Pyhäpäivä: Pyhän Kolminaisuuden päivä
Pyhäpäivän aihe: Salattu Jumala
Raamatuntekstit puhuvat Jumalan salatusta olemuksesta, joka ylittää kaiken ihmisymmärryksen. Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut meille itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Hän vaikuttaa Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä. Usko ei käsittele Jumalan olemusta tiedollisesti eritellen vaan ihmetellen, ylistäen ja hänen armotekojaan julistaen.
su 9.6. klo 10.00 -12.00

Päivän teema: Jumalan valtakuntaan
Sunnuntain keskeisenä sisältönä on kutsu Jumalan valtakuntaan ja kutsun kuulemisen tärkeys. Maallisen elämän tehtävät ja houkutukset saattavat estää ihmisiä ottamasta vastaan Jeesuksen kutsua. Joka epäröi ja vitkastelee, menettää tarjotun tilaisuuden.

Mäntän kirkossa

Konfirmaatiomessu