Vilppulan kirkko

Kesäinen kuva Vilppulan kirkosta. Otettu kosken puolelta.

Riihikankaantie 14, 35700 Vilppula

Kirkon maalipinnat ovat nyt kirkkaat

Kirkon korjaus- ja maalaustyön valmistumisen juhlamessua vietetään sunnuntaina 14.1.2024. Kirkon ulkopuolen maalipinnat ovat väriltään samat kuin ennen, mutta sävyltään nyt kauniin kirkkaat!

Kirkon ulkopintojen korjaus- ja maalaustyöurakka käynnistyi 15.5.2023. Alkuperäisen urakan osalta pidettiin loppu-/vastaanottotarkastus 5.12.2023. Urakoitsijana toimi Rappaustekniikka Laurell Oy Tampereelta. Suunnittelusta vastasi A-Insinöörit Oy.

Perustyö, minkä seurakunta tilasi, on valmis. Matkan varrella ilmestyneet lisätyöt ovat vielä hieman kesken ja koska talvi ja kylmä yllättivät, pieniä maalauspaikkauksia sekä kivirappujen saumaukset ja rännityöt jäivät kevääseen. Lisätöiden jälkitarkastus suoritetaan 12.6.2024.

Kirkko on käytettävissä jumalanpalveluksiin, toimituksiin ym. toimintaan nyt normaalisti.

Kirkon historiaa

Arkkitehti Georg Schrenckin suunnitteleman Vilppulan kirkon rakennustyöt aloitettiin v. 1891 ja se valmistui v. 1900. Porvoon hiippakunnan piispa Herman Rågberg vihki sen 14.9.1900.

Vilppulan kirkon alttaritaulun ”Kristus vuoritiellä” on maalannut Pekka Halonen.

Vuonna 1914 kirkkoon hankittiin 15-äänikertaiset urut Kangasalan urkutehtaalta. Nykyiset, 21-äänikertaiset urut, on hankittu v. 1981 Urkurakentamo Tuomelta.

Vilppulan kirkko on Mänttä-Vilppulan seurakunnan pääkirkko.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

Palmusunnuntain messu

Mukana messussa Taidekaupungin kamarimuusikot.

Pyhäpäivän aihe: Kunnian kuninkaan alennustie

Palmusunnuntain ja 1. adventtisunnuntain evankeliumitekstit kertovat samasta tapahtumasta. Kristuksen julkinen toiminta tähtäsi alusta lähtien hänen elämänsä viimeisiin päiviin.

Palmusunnuntain nimi dominica palmarum viittaa Jeesuksen ratsastukseen Jerusalemiin, jolloin ihmiset heittivät palmunoksia hänen kulkutielleen. Tämän muistelemiseen on liittynyt tapa tuoda kirkkoihin palmunoksia ja niistä tehtyjä koristeita. Niitä on myös kannettu palmusunnuntain kulkueissa. Pohjoisemmissa maissa on palmunoksien sijasta käytetty pajunoksia.

Palmusunnuntaina alkaa kunnian kuninkaan alennustie. Betaniassa voideltu Jeesus ratsasti Jerusalemiin kohti kärsimystä ja kuolemaa, mutta juuri niistä tuli toivon ja voiton merkki, jonka vertauskuvia ovat palmunoksat. Palmusunnuntaina Kristuksen kirkko lähtee seuraamaan hänen elämänsä viimeisiä vaiheita.
to 28.3. klo 19.00

Kiirastorstain messu

Kiirastorstain aihe on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta. Raamatuntekstit avaavat erilaisia näkökulmia alttarin sakramentin sisältöön: uuden liiton ateria, Jeesuksen uhrikuoleman muisto, syntien anteeksiantaminen, kiitos ja ilo, taivaallisen juhlan odotus ja murretun leivän luoma yhteys.
pe 29.3. klo 16.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

Pitkäperjantain raamatunteksteissä seurataan Golgatan tapahtumia ristiinnaulitsemisesta Jeesuksen kuolemaan. Sen sanoma julistaa: Kristus on kuollut meidän edestämme.
Hänen sovitustyönsä on täytetty. Siksi tämä on suuri päivä kristikunnassa.

Pääsiäispäivän messu

Pyhäpäivän aihe: Kristus on ylösnoussut!

Pääsiäispäivänä riemu kaikuu seurakunnassa: Kristus on ylösnoussut! Pääsiäisen sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta. Enkelin viesti saavuttaa tyhjän haudan edessä seisovat opetuslapset. Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta, jotka ovat kuolleet. Hän on voittanut kuoleman, synnin ja kadotuksen vallan. Ylösnousemus vahvistaa, että Jeesus on Jumalan Poika.
to 4.4. klo 18.30

Gospel-ryhmän Yhteisvastuukonsertti

Tervetuloa Gospel-ryhmän konserttiin. Kolehti Yhteisvastuukeräykselle. Ohjelmistossa mm. Jaakko Löytyn, Pekka Simojoen ja Petri Laaksosen lauluja. Puhujana sairaalapastori Teemu Paarlahti.

Messu

Pyhäpäivän aihe: Ylösnousseen todistajia

Päivän latinalainen nimi quasi modo geniti (= niin kuin vastasyntyneet) on päivän antifonin (1. Piet. 2:2) alkusanoista ja viittaa pääsiäisenä kastettuihin. Kun pääsiäisen jälkeisen viikon vietto ajan mittaan rajoittui pääsiäisen jälkeiseen sunnuntaihin, myös kasteeseen liittyvä velvoitus elää "uutena ihmisenä" tuli jumalanpalveluksessa esille erityisesti silloin.

Kasteen ja tämän sunnuntain yhteys ilmenee myös päivän toisessa latinalaisessa nimessä dominica in albis (= valkoisten vaatteiden sunnuntai, alkuaan pitempi muoto dominica in albis depositis (= pois riisuttujen valkoisten vaatteiden sunnuntai). Kannettuaan koko "valkoisen viikon" kasteessa saamaansa valkoista vaatetta kastetut pukeutuivat nyt jälleen tavalliseen arkiasuun. Heidän tehtävänsä oli tästä lähtien todistaa jokapäiväisessä elämässään ylösnousseesta Vapahtajasta ja hänessä täyttyneestä Jumalan lupauksesta. Tämä lupaus pysyy lujana silloinkin, kun ihminen heikkoudessaan epäilee sitä.

Päivän raamatuntekstit kertovat siitä, että ylösnoussut Jeesus ilmestyi epäileville opetuslapsilleen ja vakuutti heidät ylösnousemuksestaan. Ilo valtasi opetuslapset, kun he kohtasivat Jeesuksen elävänä.
ke 17.4. klo 18.00

Tuomasmessu

Tuomasmessun yhteydessä Draamaryhmän pienoiskuvaelma "Kadonnut lammas".

Messu

Pyhäpäivän aihe: Jumalan kansan koti-ikävä

Päivän antifonin alusta (Ps. 66:1) saatu nimitys jubilate (= riemuitkaa) muistuttaa pääsiäisajan luonteesta. Seurakunta juhlii iloiten Herran ylösnousemusta ja voittoa kuolemasta ja suuntaa katseensa uuteen elämään taivaassa, minne Jeesus on mennyt valmistamaan omilleen sijaa. Kristityt odottavat "ikävöiden sitä kaupunkia, joka tulee" (Hepr. 13:14). Jeesuksen ylösnousemus on jo nyt tehnyt heidät uusiksi luomuksiksi. Kun Kristus palaa takaisin, heistä tulee hänen kirkastetun ruumiinsa kaltaisia.