Mäntän kirkko

Mäntän kirkon kuva. Otettu pääoven puolelta.

Länsitorikatu 2, 35800 Mänttä

Kirkko on avoinna sopimuksen mukaan. Yhteydenotot kirkkoherranvirastoon mantta-vilppula.seurakunta@evl.fi tai p. 040 8049580.

Mäntän kirkkoon mahtuu 450 henkilöä.

Mäntän kirkko on varattavissa tilaisuuksiin kirkkoherranviraston kautta.

Arkkitehti W.G. Palmqvistin suunnittelema Mäntän kirkko valmistui 1928. Porvoon hiippakunnan piispa Jaakko Gummerrus vihki sen 15.9.1928.

Alttaritaulun on maalannut Alvar Cawén. Sen aiheena on Maria Jeesus-lapsi sylissään lampaiden ympäröimänä. Cawénin töitä ovat myös alttaritaulun molemmin puolin olevat lasimaalaukset. Urkuparven lasimaalaus on  taiteilija Eric Ehrströmin suunnittelema.

Mäntän kirkon helmiä alttaritaulun ohella ovat saarijärveläisen kuvanveistäjä Hannes Autereen puuveistostokset, joita on kaikkiaan 35.

Ensimmäiset urut valmisti ranskalainen Cavaillé-Coll-Convers. Nykyiset, 30-äänikertaiset urut, on hankittu v. 2003 ja ne rakensi J. L. van den Heuvel-Orgelbouw.

Vaivaisukko on Hannes Autereen tekemä v. 1930.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti

to 21.3. klo 18.00

Gospel ryhmän harjoitukset

Tule laulamaan Gospel-ryhmään.
ma 25.3. klo 19.00

Ahti-ilta. Hiljaisen viikon maanantai

Ahti-illoissa johdatellaan hiljaisen viikon tapahtumiin musiikin ja Raamatun tekstien avulla.
ti 26.3. klo 19.00

Ahti-ilta. Hiljaisen viikon tiistai

Ahti-illoissa syvennytään hiljaisen viikon tapahtumiin musiikin ja Raamatun tekstien avulla.
ke 27.3. klo 19.00

Ahti-ilta. Hiljaisen viikon keskiviikko

to 28.3. klo 19.00

Kiirastorstain messu

Kiirastorstain aihe on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta. Raamatuntekstit avaavat erilaisia näkökulmia alttarin sakramentin sisältöön: uuden liiton ateria, Jeesuksen uhrikuoleman muisto, syntien anteeksiantaminen, kiitos ja ilo, taivaallisen juhlan odotus ja murretun leivän luoma yhteys.
pe 29.3. klo 10.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

Pitkäperjantain raamatunteksteissä seurataan Golgatan tapahtumia ristiinnaulitsemisesta Jeesuksen kuolemaan. Sen sanoma julistaa: Kristus on kuollut meidän edestämme.
Hänen sovitustyönsä on täytetty. Siksi tämä on suuri päivä kristikunnassa.
su 31.3. klo 8.00

Pääsiäispäivän messu

Pyhäpäivän aihe: Kristus on ylösnoussut!

Pääsiäispäivänä riemu kaikuu seurakunnassa: Kristus on ylösnoussut! Pääsiäisen sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta. Enkelin viesti saavuttaa tyhjän haudan edessä seisovat opetuslapset. Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta, jotka ovat kuolleet. Hän on voittanut kuoleman, synnin ja kadotuksen vallan. Ylösnousemus vahvistaa, että Jeesus on Jumalan Poika.
to 11.4. klo 18.30

Gospel-ryhmän Yhteisvastuukonsertti

Tervetuloa Gospel-ryhmän konserttiin. Kolehti Yhteisvastuukeräykselle. Ohjelmistossa mm. Jaakko Löytyn, Pekka Simojoen ja Petri Laaksosen lauluja. Puhujana sairaalapastori Teemu Paarlahti.