Papit

Jumalanpalvelukset, kirkolliset toimitukset, rippikoulut, sielunhoito.


Matti Kivilahti

seurakuntapastori

Olen seurakuntamme kasvatustyöstä vastaava pappi. Papin töiden - joihin kuuluvat messut, hartaudet ja kirkolliset toimitukset - ohella vastuullani ja sydämelläni on seutumme lapset ja nuoret. Erityisesti huolehdin rippikouluista, ja olen mukana isoskoulutuksessa. Kerran kuukaudessa käyn pitämässä kunnan päivähoidossa seurakuntatuokioita esikouluikäisille. Niinä viikkoina huomaan olevani iloisimmillani. :)

Iloa minulle tuo, kun saan työni kautta kohdata ihmisiä eri elämän tilanteissa, jakaa ihmisenä olemisen ilot ja surut, ja olla tuomassa toivon näköaloja sekä julistaa iloista sanomaa. Tällaisena boheemina körttinä olen tätä virkaani hoitanut, ja niin lienee asian laita jatkossakin.

Tykkään pitää kynää kädessä. Kynän ollessa kädessä, saattaa sortua kiusaukseen kirjoittaa jotain. Minulla luontevimmin syntyy runoja. Muutama omakustannekirjakin niistä on tullut tehdyksi, ja ajoittain runojani voi kuulla lausuttunakin jossain. Kirjoittelen myös kolumneja paikallislehteen. Minut saattaa tavata keikoilla tai muissa kulttuuririennoissa. Uimahallin saunassa viihdyn hyvin, ja joskus käyn hikoilemassa myös parketilla sählymaila kädessä.


Saila Munukka

kirkkoherra

virkavapaalla 1.4.2024 saakka.

Olen Mänttä-Vilppulan kirkkoherra. Työtehtäviini kuuluu seurakunnan toiminnasta vastaaminen. Virkani puolesta olen kirkkoneuvoston puheenjohtaja ja yhteistyö kirkkoneuvoston kanssa on koko seurakunnan asioista päättämistä. Kirkkoneuvosto on valittu kirkollisvaaleilla aina neljäksi vuodeksi kerrallaan. Yhdessä kirkkoherran ja kirkkoneuvoston kanssa seurakunnan toiminta muotoutuu Mänttä-Vilppulan näköiseksi.

Läheistä yhteistyötä teen talouspäällikön kanssa henkilöstö- ja talousasioissa. Vastaan myös seurakunnan jumalanpalveluselämästä.

Olen mukana seurakunnan juhlissa ja surussa pappina. Saan kohdata seurakuntalaisia arjessa ja ilossa. Työtehtävien määrä on suuri, joten kaikkeen en aina kerkiä, mutta monessa yritän olla paikalla.

Vapaa-ajalla mökkeilen Ruovedellä ulkoillen ja kesällä veneillen. 


Matti-Pekka Piirainen

vs. kirkkoherra 31.3.2024 saakka

Olen Mänttä-Vilppulan seurakunnan vs. kirkkoherra ajalla 2.10.2023-31.3.2024. Tulen Jämsästä, jossa olen toiminut kappalaisen virassa. Olen ollut kirkon töissä yli 20 vuotta, aluksi nuorisotyönohjaajana ja vuodesta 2014 pappina. 

Haluan toimia kirkkoherran tehtävässä keskustellen ja rohkaisten ihmisiä löytämään oman paikkansa seurakuntayhteisössä. Raamatun kuvaus seurakunnasta Kristuksen ruumiina, jossa on erilaisia jäseniä eri tehtävineen, luo hyvän pohjan seurakunnan elämälle. Meille on annettu lahjoja, taitoja ja luonteenpiirteitä, joita Jumala käyttää palvelemaan seurakuntaa monin eri tavoin ja erilaisissa tehtävissä.

Nautin musiikista ja monenlaisesta liikkumisesta. Eräs harrastukseni taitaa olla myös vanhan omakotitalon korjailu ja huoltaminen. Perheeseeni kuuluvat vaimoni Tuulia, lapset Simo ja Silja sekä Salli-koira.

Kirkkoherran tehtävässä minua innostaa sen monipuolisuus. Osallistun toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon. Saan myös jakaa jumalanpalvelusten, kirkollisten toimitusten ja tilaisuuksien kautta paikkakuntalaisten iloja ja suruja tuoden elämän keskelle sanomaa Jumalan rakkaudesta ja Kristuksen ristintyöstä. 

Tulkaa juttelemaan, kun minut näette. 
 


Jenni Ritaranta

Seurakuntapastori, aikuistyön ja lähetystyön työalavastaava, vapaaehtoistyön koordinaattori. Määräaikainen 31.12.2025 asti.

Seurakuntapastorin tehtäviin kuuluu normaalien papintöiden, kirkollisten toimitusten ja rippikoulutyön lisäksi tehtävänkuvan mukaisesti aikuistyön ja lähetystyön työalavastaavana toimiminen sekä vapaaehtoistyön koordinaattorin tehtävät.


Pauli Selkee

Kappalainen, lähiesihenkilö. Diakonian työalavastaava ja Pohjaslahden aluetyö.

Vapaapäivät 26.-27.2.
Diakoniavustuksissa ota yhteys diakoniatyöntekijöihin, sillä vain he tekevät niissä päätöksiä.

Aloitin kappalaisen tehtävissä elokuussa 2019.

"Jumalan tunteminen on elämän tärkein ja perustavin asia." Näin alkaa kirkkomme Katekismus. Siksi ihmisen on viisasta turvautua Jeesukseen Kristukseen. Luterilaisen uskonopin kulmakiviä ovat nämä kiteytykset: Yksin armosta, Kristuksen tähden ja uskon kautta. Tämä merkitsee, että ihmisen ei tule eikä hän voi ansaita pelastumistaan, vaan Jumalan armahdus riittää. Jumalan Poika on uhrikuolemallaan sovittanut koko maailman syntivelan Jumalan edessä. Pyhän kasteen sakramentin ja evankeliumin sanan välityksellä ihminen tulee osalliseksi Jumalan pelastavasta rakkaudesta. Armosta. Kun turvaudumme Jeesuksen pelastustyöhön, luotamme Jumalaan. Näin uskon kautta kuka tahansa ihminen ja milloin vain saa omistaa armon aarteet. Silloin ihminen on autuas ja osallinen ikuisesta elämästä.

Vapaa-ajalla harrastan brasilialaista jujutsua.