Hautaan siunaaminen ja hautajaiset

Läheisen ihmisen kuolema on aina suuri menetys. Surun keskellä omaisten on jaksettava hoitaa hautausjärjestelyt. Näissä asioissa voi aina kääntyä seurakunnan puoleen. Papeilta, diakoniatyöntekijöiltä ja muilta seurakunnan työntekijöiltä saa henkistä tukea sekä opastusta käytännön asioissa.

Kirkkoherranvirastossa sovitaan hautaan siunaamisen ajasta ja paikasta sekä siunauksen toimittavasta papista.

Hautaan siunaaminen toimitetaan Mäntän siunauskappelissa, Vilppulan kirkossa, Pohjaslahden kirkossa tai haudalla. Kirkollinen hautaan siunaaminen voidaan pyydettäessä toimittaa kirkkoon kuulumattomallekin, mikäli vainaja on sitä eläessään toivonut.

Mikäli vainaja tuhkataan siunauksen jälkeen, uurnan laskun yhdessä voidaan vielä pitää papin toimittama lyhyt rukoushetki.

Muistotilaisuutta varten seurakunnalla on vuokrattavissa juhlatiloja. Mäntän seurakuntatalon iso sali, max. 76 henkilöä, Vilppulan seurakuntakodin seurakuntasali max. 40 henkilöä, Kolhon kirkon yhteydessä oleva seurakuntasali max. 60 henkilöä, Pohjaslahden kirkon yhteydessä oleva seurakuntasali max. 60 henkilöä.

Tilat varataan ja vuokrataan kirkkoherranvirastosta. Tiloissa voi järjestää omatoimisesti tilaisuuksia tai ostaa tarjoilut pitopalveluyrittäjiltä.

Ennen siunaamista pappi ottaa yhteyttä omaisiin ja sopii keskusteluajan. Omaiset voivat esittää toivomuksiaan virsien ja muun musiikin suhteen. Voit tutustua etukäteen musiikkiehdotuksiimme. Keskustelussa mm. käydään läpi hautaan siunaamisen kaava ja sovitaan papin mahdollisesta osallistumisesta muistotilaisuuteen.

Hautaan siunaamisen perusmalli:
* urkumusiikki
* kukkatervehdykset
* virsi
* siunaustoimitus, jonka sisällä on yksi virsi tai muuta musiikkia
* päätösvirsi

Täältä löydät hautauksiin liittyvät hinnastot.

Hautamuistomerkit

Haudalle asetettava muistomerkki saa olla enintään haudan levyinen.

Mikäli hautamuistomerkki poikkeaa oleellisesti muista hautausmaalla olevista muistomerkeistä, sen pystyttämiseen on haettava seurakunnalta etukäteen lupa.

Hautamuistomerkin voi tilata heti hautauksen jälkeen, mutta sen voi tuoda haudalle vain sulan maan aikaan.

Vanhoilta haudoilta muistomerkin siirtäminen ennen haudan kaivamista ja sen takaisin paikalleen laittaminen on omaisten vastuulla. Käytännössä kiven siirtää usein omaisten valitsema kaiverrukset tekevä kiviliike.

Valkoinen arkku, jonka ympärillä eri värisiä kukkaseppeleitä. Arkun päällä myös kukkalaite.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö