Mäntän Kirkkokuoron historiaa

Mäntän seurakunta aloitti toimintansa v. 1921 ja kirkkokuoro perustettiin v. 1925. Kuoron ensimmäinen johtaja oli Väinö Rauhala, säveltäjänäkin tunnettu kirkkomuusikko. Aluksi laulajia oli lähinnä naisäänissä, kirkkoherra Kallialan vastatessa yksinään bassosta. Huomattava tapaus kuoron historiassa on Mäntän kirkon vihkiminen v. 1928 piispa J. Gummeruksen johdolla. Kuoro lauloi messut moniäänisesti sekä esitti omaa ohjelmaansa. V. Rauhala toimi johtajana sodan loppuun asti.  Hänen jälkeensä kanttoriksi valittiin Hemmo Lehtovaara, joka oli toiminut Serlachiuksen musiikin johtajana. Kuoron pitkäaikaisin kanttori oli Erkki Toikka vuosina 1963 – 1991. Sami Salomaa toimi kanttorina vuosina 1999 – 2013. Hänen aikanaan Mäntän kirkkoon hankittiin uudet ranskalais-romanttiset urut, jotka toimitti hollantilainen urkurakentamo J.L. van den Heuvel.

Kuoroilla on ollut yhteistoimintaa jo alusta pitäen. Vuonna 1926 järjestettiin yhteiset Kirkkolaulujuhlat.

Vilppulan Kirkkokuoron historiaa

Mitä olisi jumalanpalvelus ilman musiikkia? – Virrenveisuu ja soitto ovat jumalanpalveluksen keskeisiä osia.

Vuonna 1912 Vilppulan seurakunta sai kouluja käyneen kanttorin. Nilsiästä kotoisin oleva Antti Waleri Lehtinen oli opiskellut kanttoriksi prof. Oskar Merikannon johdolla. Keskeneräinen kirkko valmistui, ja urkuparvelle hankittiin Merikannon avustuksella urut Kangasalan urkutehtaalta. Vilppulassa toimi kaksi esiintyvää kuoroa Nuorisoseuran kuoro ja Kotiniemen hengellinen kuoro. Kanttori Lehtinen kokosi kuoroista lauluryhmän, josta tuli Vilppulan kirkkokuoron peruslaulajisto. Vilppulan Nuorisoseuran kuorosta ja Kotiniemen kuorosta muodostettiin Vilppulan kuoro. Nimi muutettiin myöhemmin Vilppulan kirkkokuoroksi. Vilppulan kirkkokuoron ohjelmistossa oli sekä hengellistä että maallista musiikkia.

Vilppulassa järjestettiin v. 1926 Vilppulan ja Mäntän kuorojen aloitteesta Kirkkolaulujuhlat.

Jumalanpalveluselämään osallistumisen lisäksi Vilppulan kirkkokuoro on osallistunut valtakunnallisiin kirkkomusiikkijuhliin, konsertoinut, tehnyt vierailuja, retkeillyt.

Vilppulan kirkkokuorolla on oma lippu.

Vilppulan kirkkokuoron lippu ja Suomen lippu. Kaksi naista kuorosta esittelevät Vilppulan kirkkokuoron lippua.

kanttori

Kaja Jantsikene, B- kanttori, pianopedagogi, ammattisäestäjä ja kuoronjohtaja.

Jumalanpalvelusten, toimitusten ja tilaisuuksien lisäksi hoidan konserttitoimintaa, s-postiliikennettä ja vastaan soittimien huollosta. Osallistun musiikkityön työryhmiin, johdan Mäntän ja Vilppulan Kirkkokuoroa sekä neljää muuta kuoroa tekemällä yhteistyötä Mänttä-Vilppulan kaupungin kulttuuri- ja musiikkityön kanssa. Muusikkona toimin jatkuvasti solistina ja säestäjänä sekä soitan erilaisten musiikkiryhmien kanssa. Työhistoriaan kuuluu työ kulttuurialan lapsityön johtajana ja yli 30 v. pianonsoitonopettajana musiikkioppilaitoksissa.

Seurakunnan työssä arvostan ja nostan esiin kristillisiä arvoja sekä vaalin hengellisen sanoman eteenpäin viemistä. Mottoni on tehdä kaikki työni sydämellä ja kunnolla.

Vapaa-aikana viihdyn keittiössä ja puutarhassa. Tärkeintä elämässä minulle on perhe.