Tervetuloa jumalanpalvelukseen!

Kirkon kellot kutsuvat paikkakunnan asukkaita arjesta lepohetkeen. Mäntän kirkon suurimpaan kelloon on kaiverrettu tervetulotoivotukseksi raamatunkohta: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon." Kutsu on tarkoitettu myös sinulle tulla hiljentymään ja lataamaan akkujasi kaikessa rauhassa Jumalan kasvojen edessä mihin tahansa seurakuntamme kirkkoon. Jumalanpalveluksesta lähetetään taas palvelemaan uusin voimin arjen tehtävissä.

Jumalanpalvelus toimitetaan sunnuntaisin pääsääntöisesti klo 10 Mäntän tai Vilppulan kirkossa. Kolhon ja Pohjaslahden kirkossa on jumalanpalvelus keskimäärin kerran kuussa, yleensä klo 13.

Pääosa jumalanpalveluksista on messuja, toisin sanoen niihin kuuluu Pyhän Ehtoollisen viettäminen. Poikkeuksellisesti on joskus sanajumalanpalvelus. Suurina juhla-aikoina järjestetään lisäksi ilta- ja yökirkkoja. Vuoden mittaan muutamia jumalanpalveluksia pidetään Mäntän hautausmaan kappelilla, Vuorenkirkossa Mäntänvuoressa, Pohjaslahden riihikappelilla ja muualla luonnon keskellä.

Jumalanpalvelus on seurakuntaperheen yhteinen juhla, kaikenikäisten kokoontuminen. Lapsen ääni jumalanpalveluksessa tuo elämänmakua. Silti muutamia kertoja vuodessa on erityisiä perhekirkkoja, joiden sisältö ja kesto suunnitellaan lapsiperheitä ajatellen. Perheen kirkkomatkat antavat yhteisen kokemuksen taivaan Isän lähellä viipymisestä.

Lapsiperheet ovat tervetulleita messuun. Mäntän kirkon eteisessä on Nooan arkki täynnä erilaisia pehmoleluja ja kirjoja, Vilppulan kirkossa vastaavat löydät kirkon takaosan kaapista. Niitä voi ottaa mukaan kirkon penkkiin ja palauttaa messun jälkeen takaisin omalle paikalleen. Jos lapsi alkaa väsyä istumiseen, silloin voi Mäntän kirkossa välillä käydä levähtämässä tai vaikkapa vaihtamassa vaipan lasten huoneessa. Se on kirkossa etuoikealla olevan oven takana (sisäänkäynti oikeanpuoleisesta matalasta sivuosasta).

Tavoitteenamme on, että jokainen kirkkovieras voisi löytää pyhäköstämme tilaa itselleen. Jumalanpalvelukseen tullessasi voit ottaa kirkon takaosasta virsikirjan. Ehtoollisella kirkossa alkoholiton viini. Ehtoollisleipä on gluteenitonta ehtoollisleipää. Ehtoollispöytään ovat tervetulleita kaikenikäiset sylivauvasta alkaen. Lapset siunataan aikuisten nauttiessa ehtoollisen.

Ehtoollisella noudatetaan kulloinkin voimassa olevia paikallisia koronaohjeita. Toivomme, että messuihin ja jumalanpalveluksiin tullaan vain terveenä, käytetään maskia, säilytetään etäisyys ja käytetään käsidesiä.

Tervetuloa yhteiseen messuun!

Mäntän kirkon kuva.

kirkkoherra

virkavapaalla 1.4.2024 saakka.

Olen Mänttä-Vilppulan kirkkoherra. Työtehtäviini kuuluu seurakunnan toiminnasta vastaaminen. Virkani puolesta olen kirkkoneuvoston puheenjohtaja ja yhteistyö kirkkoneuvoston kanssa on koko seurakunnan asioista päättämistä. Kirkkoneuvosto on valittu kirkollisvaaleilla aina neljäksi vuodeksi kerrallaan. Yhdessä kirkkoherran ja kirkkoneuvoston kanssa seurakunnan toiminta muotoutuu Mänttä-Vilppulan näköiseksi.

Läheistä yhteistyötä teen talouspäällikön kanssa henkilöstö- ja talousasioissa. Vastaan myös seurakunnan jumalanpalveluselämästä.

Olen mukana seurakunnan juhlissa ja surussa pappina. Saan kohdata seurakuntalaisia arjessa ja ilossa. Työtehtävien määrä on suuri, joten kaikkeen en aina kerkiä, mutta monessa yritän olla paikalla.

Vapaa-ajalla mökkeilen Ruovedellä ulkoillen ja kesällä veneillen.