Rippikoulu - huippujuttu

Rippikoulu on yksi nuoren elämän ikimuistoisimpia ajanjaksoja. Eikä ihme, sillä tämä noin puoli vuotta kestävä tutkimusmatka pitää sisällään paljon ja monenlaista. Rippikoulun aikana oppii tuntemaan itseään, Jumalaa ja elämää entistä paremmin. Rippikoulu on askeleiden ottamista kohti aikuistumista. Hauskanpito ja yhteisöllisyys liittyvät olennaisesti monien muistoihin rippikouluajasta.

Valtaosalle rippikoulu on sen uskon syventämistä, johon on lapsena kasteen kautta tullut osalliseksi. Mikäli et ole vielä kastettu, tulee rippikoulusta aika, jolloin saat tutustua uskon ihmeellisyyksiin ja rippikoulun lopulla päättää, haluatko tulla kastetuksi. Kummassakin tapauksessa rippikoulu päättyy konfirmaatioon - yhteiseen isoon juhlapäivään.

Rippikoulussa tutustutaan muun muassa seurakuntaan, kristinuskon keskeisiin teemoihin, hartauselämään ja Raamattuun. Tilaa on myös kaikelle pohdinnalle, elämästä ja ihmisenä olemisesta, mikä juuri sinua itseäsi askarruttaa. Tiedollisen oppimisen rinnalla vähintään yhtä tärkeää on, että löydät oman paikan seurakunnasta ja sinulle luontevan tavan elää kristittynä tässä maailmassa.

Mikäli rippikoulua ei ole käynyt nuorena, sen voi suorittaa myös aikuisena. Aikuisrippikoulu räätälöidään, sisältöjen, toteutustapojen sekä aikataulun suhteen yksilöllisesti. Aikuisrippikoulussa saat papin hengelliseksi matkakumppaniksi.

Työntekijöiden yhteystiedot Matti Kivilahteen, Matti Hjelt ja Jaana Pohja.

Alkujakso

Rippikoulut alkavat aloitusjumiksella marras-joulukuun vaihteessa. Jumiksessa tapaamme toisemme kasvotusten ensimmäisen kerran. Iltaan kuuluu myös info rippikoululaisen huoltajille, joten toivomme paikalle sekä rippikoululaista, että vähintään yhtä tämän huoltajaa.

Ennen rippikoulun intensiivijaksoa järjestetään kevään ja kesän mittaan kaikille ryhmille yhteinen Gospel-konsertti sekä rippikouluryhmä-kohtainen startti-ilta, ennakkopäiviä, jumalanpalveluskäyntejä sekä nuorteniltavierailu. Osan näistä löydät tästä vihkosesta kunkin rippikoulun tiedoista ja loput tarkentuvat myöhemmin. Muutokset aikatauluihin ovat mahdollisia ja niistä tiedotetaan aina ensi tilassa.

Rippikouluun

Sinut on kutsuttu rippikouluun vuonna 2024. Rippikoulussa pääset osaksi monen kymmenen vuoden perinnettä ja jaat yhteisen kokemuksen lähes kaikkien suomalaisten kanssa. Saat uusia ystäviä ja pääset tutkimusmatkalle itseesi. Rippikoulussa käsitellään turvallisten aikuisten johdolla kristillisen uskomme asioita ja pohditaan yhdessä sitä, mitkä sinun arvosi ovat ja mihin sinä uskot. Yhteinen matka huipentuu konfirmaatioon, jossa sinusta tulee täysivaltainen kirkon jäsen!

Tarjoamme erilaisia aikoja suorittaa rippikoulu ja sinullekin löytyy varmasti oikea ryhmä. Kaikki vuonna 2009 tai aikaisemmin syntyneet nuoret ovat tervetulleita. Jos sinua ei ole kastettu, se ei haittaa. Kirkon jäseneksi voidaan kastaa rippikoulun yhteydessä. Voit käydä myös rippikoulun ilman kastetta /konfirmaatiota.

Ilmoittautuminen

ilta-aurinkoRippikouluun ilmoittautuminen tapahtuu sähköisesti seurakunnan nettisivuilla. Tule mukaan –valikon alta löytyy linkki ilmoittautumiseen sen ollessa auki. Seurakunnan työntekijä kuittaa huoltajan sähköpostiin perille tulleen ilmoittautumisen. Ilmoittautuminen on auki 9.10.-6.11.2023. Kaavakkeessa kysellään tarkasti yhteys- ja henkilötietoja sekä nuorelta että huoltajalta: ne ovat meille tarpeellista tietoa rippikoulujen käytännön järjestelyjen ja laskutuksen takia. Rippikouluryhmät muodostetaan ilmoittautumisen päätyttyä ja niistä ilmoitetaan pikimmiten huoltajan sähköpostiin. Ilmoittautuessa on tarjolla neljä rippikoulua, joista lopulta järjestetään 3–4.

Konfirmaatio

Jokaisella ryhmällä on konfirmaatioharjoitus intensiivijakson ja konfirmaation välisenä aikana. Konfirmaatiot toimitetaan Mäntän tai Vilppulan kirkossa. Toivomme, että jokaisen konfirmoitavan kummeista yksi tulee avustamaan oman kummilapsensa siunaamisessa.

Osallistuminen ja poissaolot

Rippikoulu on tiivis paketti, kestoltaan 80 oppituntia. Kaikki tässä selostetut kokoontumiset ovat osa rippikoulua, eivät ”ylimääräisiä” juttuja. Pistä siis päivämäärät ylös ja tule paikalle, kun tapahtuu. Itsekseen käytävät tutustumiskäynnit nuortentilaisuuksiin voit aloittaa keräämään saman tien.

Jos et pääse ryhmäsi yhteiseen kokoontumiseen esim. sairastumisen vuoksi, ilmoita siitä ja paikkaa käyntisi ryhmäsi työntekijän kanssa sovittavalla tavalla.

Rippikoulun käyminen muualla

Jos käyt rippikoulusi muualla kuin Mänttä-Vilppulan seurakunnassa (esim. jokin harraste-/urheiluripari, järjestöripari), niin tiedota siitä meille erillisellä ilmoittautumislomakkeella, joka löytyy srk:n kotisivuilta ”Tule mukaan” osion alta. Tämä siksi, että kotiseurakunnalla on tiettyjä velvoitteita yhteydenpitoon sekä riparia järjestävän tahon, että rippikou-lulaisen kanssa.

Gospel konsertti

Gospel-musa on soinut Vilppulan Urheilutalolla koronan aiheuttamaa taukoa lukuun ottamatta jo viidellä vuosikymmenellä. Kyse on siis varsin perinteikkäästä tapahtumasta, joka kokoaa kuulijoita omaa pitäjäämme kauempaakin. Juttu järjestetään juuri sinua varten riparilainen! Siksipä sinun läsnäolosi konsertissa kuuluu osana rippikoulun käymiseen.

Konsertti on keskiviikkona 13.3.2024 klo 19.00. Konsertti päättyy n. klo 21.00 aikoihin. Tulevan vuoden konsertin ensimmäinen artistijulkaisu on viime vuodelta tuttu Park 7, jonka musiikki on saanut tunnettavuutta maailmallakin bändin tehtyä levytyssopimuksen amerikkalaisen levy-yhtiön kanssa. Toisen esiintyjän kanssa neuvottelut ovat vielä kesken ja siksi se jää vielä yllätykseksi.

Pääset siis tutustumaan kristilliseen nuorisomusiikkiin kahden esiintyjän verran. Kyseessä on kunnon live-konsertti, jossa on valoja, savuja ja ääntä koko tilan täydeltä. Musiikki saattaa synnyttää äänenpainetta sen verran, että korvatulppien käyttö on suositeltavaa.