Harrastekerhojen ohjaaminen

Kiinnostaako alakouluikäisten lasten kanssa toimiminen? Haluaisitko kokemusta ryhmänohjaajana toimimisesta? Onko sinulla harrastus tai taito, jota voisit opettaa nuoremmille?

Seurakunnan kerhonohjaajana toimiminen tarkoittaa viikoittaisen harrastekerhon ohjaamista alakouluikäisille lapsille. Kerhoja voi olla monenlaisia: muun muassa kokki-, salibandy-, peli- ja teatterikerhoja, ja ne kokoontuvat seurakunnan eri tiloissa. Kerhoa vedetään yhdessä kerhonohjaajaparin kanssa. Mänttä-Vilppulan seurakunnan kokkikerhot vetävät lapsia hyvin toimintaan.

Oman kerhon teemaan, aikaan ja kerhon ohjaajapariin pääsee vaikuttamaan itse. Kerhon ohjaamiseen sitoudutaan aina syksyksi, kevääksi tai koko vuodeksi. Kerhonohjaajat saavat palkkion joulukuussa ja kesäkuussa. Palkkio määräytyy kokemuksen mukaan ja kerhon pituudesta. Lisätietoa kerhon ohjaamisesta saa nuorisotyönohjaajalta Jaanalta puh.044 75 03 631 tai email; jaana.pohja@evl.fi

Kerhonohjaajien muistilista;

* Olet kerhossa kerholaisia varten, et esim.puhelinta varten. Näytät omalla esimerkillä, ettei kerhossa tarvita puhelinta.

* Kerhossa ei saa olla ulkopuolisia. Lähtökohtaisesti kerhonohjaajat tai yksi tuuraaja, mikäli toinen kerhonohjaaja on kipeänä. Mikäli tähän on tarvetta, niin nuortenillat tai eväsilta ovat kohtaamisen paikkoja. Ei alakoululaisten kerho.

* Muista lapset ovat kokkikerhossa, jossa saavat itse leipoa ja tehdä ruokaa. Kerhonohjaajat voivat näyttää mallia, mutta lasten on hyvä saada tehdä itse.

* Suunnittele mielekästä ohjelmaa, myös kokkailun ulkopuolelle esim.ohjattua leikkimistä, piirtämistä tai pelailua.

* Osoita ystävyyttä kerholaisille. Ole heistä kiinnostunut ja keskustele heidän kanssaan, niin toimintakin sujuu paremmin.

* Muistakaa iloita yhdessä lasten riemusta. Ilo ja hymy tarttuu. Lapset vievät ilon ja riemun kohtiin, jossa vanhemmat iloitsevat yhdessä lastensa kanssa.

* Palaute on tärkeä kerhotyön kehittämisessä, joten palautetta kerhoista voi antaa Jaanalle puh.044 75 03 631 tai email; jaana.pohja@evl.fi.

(päivitetty 5.9.2023)