Koronatiedote 12.5.2021

Helluntaina vietetään kirkon juhlaa ovet auki

Koronarajoituksia on alettu purkamaan Pirkanmaan alueella. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt päätöksen ja jumalanpalveluksiin ja muihin kirkollisiin tilaisuuksiin voi tulla 50 henkilöä. Tällöin tulee huomioida turvaetäisyydet ja käyttää maskia. Avin määräys tuli voimassa heti ja toteutettavissa mahdollisuuksien mukaan. Koska ohjeet tulivat voimaan yllättäen, emme käytännön syistä voi toteuttaa sitä kokonaisuudessaan kuin vasta 17.5.2021 alkaen Mänttä-Vilppulan seurakunnassa. Päätös on tällä hetkellä voimassa 1.6.2021 saakka.

Aikuisten kokoavaa harrastustoimintaa ei ole vielä lupa avata, mutta pienimuotoista toimintaa on mahdollista järjestää. Erityisesti ulkona järjestettävää toimintaa tulee suosia. Aluehallintovirasto suosittelee painokkaasti, että hygieniaan tulee kiinnittää erityistä huomiota, eikä sairaana tule osallistua seurakunnankaan toimintaan.

Kotikasteet voivat olla mahdollisia, mutta toivotaan että kasteet toimitettaisiin väljissä kirkkotiloissa, joihin voi siis tulla 50 hlö turvallisemmin. Myös siunaustilaisuuksiin voi nyt tulla 50 hengen saattoväellä. Siunaus voidaan toimittaa haudalla, jolloin turvaetäisyydet on helpompi säilyttää.
Jälkiehtoolliset loppuvat, koska messuun voi nyt osallistua.

Etätyö- ja kasvomaskisuositus on voimassa. Tarkoitus on suojata riskiryhmiä saamasta tartuntaa. Seurakuntamme tilat ovat edelleen suljettuna ja työntekijöihin ja kirkkoherranvirastoon saa yhteyttä puhelimitse ja sähköpostilla.

Lapsityö, varhaisnuoriso- ja nuorisotyö ilmoittavat toiminnastaan erikseen.

Saila Munukka, kirkkoherra, p. 044 750 3601

2021-05-12 19:31:22.0