Tiedote seurakunnan poikkeusjärjestelyistä

Mänttä-Vilppulan seurakunta pyrkii ennaltaehkäisemään koronaviruksen leviämistä perumalla lähes kaikki tapahtumat ja kokoontumiset ajalla 13.3.-5.4.2020. Seurakunta huolehtii poikkeusaikanakin alueen ihmisten hengellisistä ja henkisistä tarpeista.

Valtioneuvosto on torstaina 12. maaliskuuta antanut ohjeet koronavirusepidemian torjuntaan ja kirkkohallitus on kehottanut vakavasti harkitsemaan, pitääkö seurakunnan luopua kokoontumisista, jotka eivät ole pakollisia.

“Mänttä-Vilppulan seurakunta haluaa omalta osaltaan hillitä viruksen leviämistä. Toiminnan peruuttaminen määräajaksi on perusteltua erityisesti siksi, että seurakunnan toimintaan osallistuu paljon ikäihmisiä, jotka on luokiteltu riskiryhmään. Toivomme voivamme kantaa vastuumme tässä vaiheessa. Seurakunnan toiminnan ja tehtävien on oltava kaikille turvallisia.", toteaa vs. kirkkoherra Saila Munukka.

Seurakunta turvaa perustehtävänsä pitämällä Jumalanpalvelukset sunnuntaina klo 10 vaihdellen Mäntän ja Vilppulan kirkoissa. Jumalanpalvelukset toimitetaan sanajumalanpalveluksena minimimiehityksellä ja ilman vapaaehtoisia avustajia. Kolehti kerätään koreihin jumalanpalveluksen jälkeen ja kirkkokahvit perutaan.

Kirkollisista toimituksista hautajaiset toimitetaan sovitusti. Kaste- ja vihkiperheiden kanssa voidaan keskustella, siirretäänkö toimituksen ajankohtaa myöhemmäksi. Papit ja kanttorit eivät kuitenkaan osallistu toimitusten jälkeisiin juhliin mm. muistotilaisuuksiin.

Edellä mainittujen lisäksi diakonian taloudellinen tuki jatkuu tavalliseen tapaan. Kirkkoherranvirasto palvelee puhelimitse tai sähköpostitse. Kaikki säännöllinen viikkotoiminta, leirit, retket, kerhot, kuorot, päiväkahvit, yhteisöruokailut, konsertit ja muut kokoontumiset perutaan.”

Suuri osa seurakunnan työntekijöistä siirtyy etätöihin poikkeusajaksi.

“Samalla kun suojaudumme ja varaudumme, valmistaudumme seurakunnan olemuksen mukaisesti olemaan ihmisten tukena. Keskusteluapua on tarjolla.”, lohduttaa vs. kirkkoherra Saila Munukka.

Lisätietoja vs. kirkkoherra Saila Munukka 044 750 3601 tai saila.munukka@evl.fi.

2020-03-13 15:56:00.0