Kerhotyö;

·         Mihin kellon aikoihin kerhot alkavat?

-          Kerhot alkavat klo  klo 16.30 tai 17.

·         Miten ilmoitan lapsen kerhoon?

-          Lapsi ilmoitetaan kerhoon nuorisotyönohjaajalle Jaanalle.

·         Milloin saan tiedon kerhopaikasta?

-          Seurakunnan työntekijä ilmoittaa, kun viesti on tullut perille ja ilmoittaa kerhopaikasta.

·         Onko kerhossa hartaus/rukous ja onko lapsi velvoitettu siihen osallistumaan?

-          Seurakunnan kerhojen tehtävä on mukava yhdessä olo, eri toimintojen kautta ja sitä kautta kertoa uskosta lapsen tasoisesti.

* Missä kerhoja pidetään?                                                                                                                                                                                         -                                            Kerhoja pidetään Mäntän seurakuntatalolla. Sisäpihan kautta toinen kerros. Vilppulan seurakuntakodilla, käynti talon päädystä.

* Miten kokkikerhoissa huomioidaan erityisruokavaliot?

- Kerhoissa huomioidaan ruoka-aine allergioita, laktoosi/maidoton ruokavalio, kananmuna allergia jne. Valitettavasti gluteenitonta ruokavaliota ei aina pystytä huomioimaan. Esimerkiksi, jos samassa tilassa ei saa käsitellä normijauhoja jne..

Leirielämä;

·         Lapsi ensimmäistä kertaa lähdössä leirille, mitä olisi vanhemman hyvä huomioida?

-          Kannattaa tukea ja houkutella lasta, jotta tämä lähtisi rohkeasti kokeilemaan leirielämää.  Leirille lähtöä jännittävän lapsen oloa voi helpottaa muistuttamalla hänelle, että vain yksi/2 yötä leiristä riippuen. Lapsen leirille lähtö voi olla myös vanhemmalle kova paikka.  Leirit ovat lapsen itsenäistymisen kannalta merkittäviä tekijöitä. Lapsesta irti päästämistä kannattaa siten opetella.

-          Koti-ikävää voi pehmentää rakas unikaveri, jos lapselta sellainen vielä löytyy.  Koti-ikävä voi ilmetä illalla, kun pitäisi käydä nukkumaan. Joku itkeskelee ja toisella on vatsa kipeä. Joskus riehuminenkin voi olla koti-ikävän oire. Kannustan vanhempia luottamaan ohjaajien neuvoihin, jotka ovat nähneet monia tilanteita. Meille voi soittaa/laittaa viestiä, jos tulee pienikin tunne, että mitä lapselleni kuuluu ja miten on pärjännyt leirillä.

-          Sen sijaan kännykän pitäisi jäädä kotiin odottamaan lapsen paluuta leiriltä, Tuominen muistuttaa.

-          Leirin ohjaajilla on puhelimet, ja heidän kauttaan saadaan tarvittaessa yhteys.

Huolissaan olevalla vanhemmalla voi olla kova halu soitella leirille ja kysellä lapsen kuulumisia, mutta tämä ei välttämättä ole hyvä juttu. Tutun äänen kuuleminen voi laukaista koti-ikävän, vaikka muuten olisi mennyt hyvin.

* Miksi lapsen tietoja kannattaa kertoa vetäjille?

- Lapsen terveydentilaa ja luonnetta koskevat tiedot pitää ehdottomasti välittää vetäjille. Siten lapsen ja muiden leiriläisten turvallisuuteen vaikuttavat seikat pystytään ottamaan etukäteen huomioon. Leirillä on aina mukana isosia. Isoset ovat rippikoulun käyneitä, yleensä yli 15-vuotiaita nuoria.  Isoset leikkivät ja myös nukkuvat lasten kanssa ja ovat heille tärkeitä isoja siskoja sekä veljiä, jotka ovat läsnä tukena ja turvana.

Joskus leirielämä ei vain ota sujuakseen, vaikka olisi hyvin valmistauduttu.

* Mitä leirillä tehdään?

- Leireillä leikitään, askarrellaan, pelaillaan, ulkoillaan, pieniä Raamattu hetkiä eli tuttavallisemmin raamiksia, hiljennytään, syödään jne..

* Mitä Raamiksessa tehdään?

- Raamiksessa tutustutaan Raamatun kertomuksiin lapsen tasoisesti, jotta lapsi/nuori voi saada tietoa millainen kirja on Raamattu ja mihin uskomme perustuu. Raamiksien ideana ei ole kertoa absoluuttista totuutta, vaan ensisijaisesti tutustuttaa lapsia/nuoria Raamattuun.

​​​​​​(päivitetty 5.9.2023)

Tiukuista tehty sydän, folion päällä
Sydän