Messu

su 5.5. klo 10.00

Vilppulan kirkko

Pyhäpäivän aihe: Sydämen puhetta Jumalan kanssa

Rogate (= anokaa, rukoilkaa) poikkeaa muiden pääsiäisen jälkeisten sunnuntaiden latinalaisista nimityksistä sikäli, ettei sitä ole saatu päivän antifonista vaan rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. 400-luvun lopulta lähtien kirkolliset rukouskulkueet sijoittuivat rukoussunnuntain ja helatorstain välisiin arkipäiviin, mistä johtuu niiden myöhempi nimi käyntipäivät (ruotsin gångdagar).

Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana.

Pyhäpäivä: 5. sunnuntai pääsiäisestä
Pyhäpäivän aihe: Sydämen puhetta Jumalan kanssa
Alttarikynttilät: 4
Liturginen väri: Valkoinen
Vilppulan kirkko
Liturgi: Kivilahti Matti
Saarnaaja: Kivilahti Matti
Kanttori: Pesonen Matti
Suntio: Sinipuro Joni
Avustajat: Hjelt Matti
Kolehti: Retriittiohjaajien kouluttamiseen sekä monimuotoisen hengellisen elämän ohjaajakoulutustentoteuttamiseen Hiljaisuuden Ystävät ry:n kautta.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä